Twitter

Följ mig gärna: @ahesselbom   RSS

2026-06-06 11:36: Utvisning är inte ett straff, det är en skyddsåtgärd som kommer från en ambition att ha en befolkning som inte våldtar brukare av hemtjänst. https://x.com/MikailPNyuksel/status/2062623888492650695

2026-06-04 08:54: Nej Fredrik Furtenbach, skillnaden mellan 17,3 och 18,3 är inte en procent, det är fem procent. #PublicService

2026-06-03 18:51: Men herre jävlar, Sveriges Radio! Nu får ni ge er! https://x.com/abrahamson_h/status/2062168476924477709

2026-06-03 18:28: Är det ett par högerspöken, ett par libertarianer och ett par socialister? https://x.com/SeastedtInc/status/2062055072826110320

2026-06-01 18:03: Jag gillar verkligen inte JS, men väljer det för mindre rutiner, för att det är mångsidigt och har nära till mycket av det en dator kan göra idag. Skulle aldrig skriva ett stort program i JS, men gärna några specifika funktioner. När stora system ska byggas, är faktiskt C# det mest eleganta man kan tänka sig! Anders Hejlsbergs språk har alltid varit Gold Standard av sin tid. https://x.com/0xAbhiii/status/2061307877663690906

2026-06-01 16:38: Den där Stenström-VM-låten är ju precis lika dålig som nyinspelningen av När vi gräver guld i USA. Vem är det som efterfrågar allt skit som produceras?

2026-05-30 15:08: Samma personer som skojar om att man drunknar av att äta glass, säger nu att den som drunknar är utsatt för extremhetta. Båda påståenden bär samma sanningshalt, men också på samma problem. https://x.com/HansEklind/status/2060659368111092007

2026-05-30 11:33: Från och med måndag är det tillåtet att driva pub (utan restaurang) i Sverige! Befintliga utskänkningstillstånd som utdelats med matkrav kommer även att gälla om man väljer att helt sluta servera mat!

2026-05-29 23:56: Min nya affärsidé är en pin föreställande en hand med texten "Vi gillar lika". https://www.aftonbladet.se/ledare/a/ExR5xG/lat-dig-inte-luras-att-dejta-en-hogerkille

2026-05-28 20:22: Ann Heberlein har konverterat till vänstersidan för att få gig. Mustafa Panshiri postar låten "Kött, bensin och pattar" med bandet Heberleinz på Twitter. Hatten av, Mustafa!

2026-05-27 20:03: Jag hittar ingen information om Magda Gads bolag för Gad World. Jag ser på GoFundMe att det rullar in i snitt 160.000:- per månad, men hon är inte listad på Allabolag. Någon som vet något, eller är Gad World ett skattebefriat projekt?

2026-05-26 18:52: Ann Heberlein är en intellektuell trafikolycka. https://x.com/lindgren_p/status/2059186009594528113

2026-05-26 16:50: Denna analys är intressant. Vindkraft är dåligt för att män återfinns i produktionskedjan. Och så är mat dåligt av samma skäl. Det borde finnas tyngre argument. "Det är också i högsta grad män som både äger och driver tung, fossilkrävande industri som gruvor, jordbruk, stålindustrier och det militära komplexet." https://www.di.se/nyheter/planboken-basta-vagen-att-forandra-mans-klimatbeteende/

2026-05-25 15:26: Om priset på tillgångar ökar medan t.ex. reallönerna minskar, så ökar samhällsklyftorna, men i Sverige minskar dem. Det spelar roll vem som styr landet! https://www.dn.se/debatt/allt-fler-miljardarer-men-klyftorna-har-anda-inte-vuxit/

2026-05-24 16:04: Många som gillar alkoholmonopolet bor på en ort där det finns en butik. Men vi som inte gör det, antas inte klara att hantera en butik. Dessutom finns det rätt lustiga resonemang kring att om Vretstorp får en liten ölbutik, kommer Systembolaget i Fjugesta bara sälja Pripps Blå.

2026-05-23 17:48: Marknadshyror är bra. Att något är marknadsmässigt betyder inte nödvändigtvis att det är dyrt. En ung entreprenör borde kunna hyra en bostad utan kök, eftersom han bara behöver en säng att sova i och en toalett. Kanske en mikrovågsugn. Det viktiga är att det är billigt, eftersom fokus är att bygga upp sin verksamhet. Marknaden efterfrågar billiga lägenheter.

2026-05-23 16:36: Så här i efterhand undrar jag varför C64-demon i början gjordes av grafiker och kodare, men aldrig musiker. Det var (i princip) alltid rippad SID-musik.

2026-05-21 16:50: Så här beter sig alltså Vänsterpartiet i kommunfullmäktige i Örebro. Jag förfäras inte över deras moral, jag förfäras över att väljarna vill ha detta. https://x.com/RantaPaRanta/status/2057397411744473558

2026-05-20 20:11: Jag tror inte jag förstår hur mycket svensken föraktar frihet, och jag tror inte de som hatar frihet förstår hur mycket de kostar samhället. https://www.unt.se/nyheter/uppsala/artikel/atalas-for-brott-mot-ordningslagen-i-uppsala/l78m0ywj

2026-05-20 19:25: Att inte veta i vilket landskap Gävle ligger är helt ok. Men man borde ha hört talas om t.ex. furu eller Napoleon. Sen har jag lite svårt att förlika mig med tanken att det finns personer som inte vet huruvida en namngiven region är ett län, en kommun eller ett landskap, men jag gick i skolan på den tiden vi skulle memorera svensk geografi. Inte för att det var viktig att lära sig svensk geografi, utan för att det var viktigt att lära sig hur man lär sig saker. Dadgostar erbjöds aldrig den sortens utbildning, hon gick i högstadiet runt millennieskiftet. https://x.com/ca_wald/status/2057056657570484463

2026-05-19 18:07: Sådana texter uppfattar Katalys som höger. Allvarligt, DN anser att småsparande ska straffas och Katalys tänker att DN är höger! Svensk kulturelit är ett tak ifrån ett dårhus. https://www.dn.se/ledare/regeringens-isk-populism-ar-genant/

2026-05-19 17:46: Twitter har strulat i två dagar igen. Det kan vara att jag har många olika IP-adresser som är problemet. Eller ja, problemet är att deras nya spam-skydd har dålig träffsäkerhet. Kommer härmed att använda Twitter från en data på ett nätverk, tills de får ordning på sitt shit.

2026-05-18 12:53: Sista frågan är klart relevant. Skulle en bank som finansierar kriminell verksamhet komma undan med det om det hade handlat om högerextrem kriminell verksamhet? Ytterst tveksamt! https://www.nwt.se/2026/05/18/intervju-rickard-axdorff-att-lagar-foljs-ar-inte-ett-sarintresse-106d9/

2026-05-15 16:16: Kommunism är populärt i storstan bland högutbildade, men det är mindre populärt bland bildade. https://x.com/RantaPaRanta/status/2055268579751153896

2026-05-14 19:23: Eftersom Odysséen utspelar sig i en tid då inte orkestrar fans, gör Ludwig Göransson ett synth-baserat soundtrack i stället.

2026-05-14 17:54: Här är sanningen verkligen obekväm. Alldeles för många har satsat alldeles för mycket på fel häst, så SVT:s målgrupp rent av måste skyddas. Men varför tar man upp frågan över huvudet taget, när man ändå inte kan berätta historien? https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/lararen-tobias-hubinette-lamnar-karlstad-universitet

2026-05-12 17:34: Nu brinner det i huvudet på kommunisterna. Så här kommunicerar man att man inte vill ha några fastighetsskatter: "Vänsterpartiets principiella hållning är att fastigheter är tillgångar som ska beskattas. Fastigheter är också en viktig och stabil skattebas." "Vänsterpartiet vill därför komplettera den kommunala fastighetsavgiften med en statlig fastighetsskatt. Skatten ska tas ut med 1,5 procent på den del av taxeringsvärdet som överstiger 5 miljoner kronor och med 2,5 procent på den del av taxeringsvärdet som överstiger 7 miljoner kronor." https://x.com/marcusfriberg/status/2053934071911227877

2026-05-11 17:30: "Run class" eller möjligtvis löplektion. Runklass är dåligt. https://x.com/dabitch/status/2053857925005762615

2026-05-08 17:24: Om 40 dagar lanseras W, ett EU-alternativ till X. Var inne på hemsidan och insåg att min primära PC är för klen för att jag ska kunna använda den. De kanske siktar på att vara lite mer exklusiva, vad vet jag?

2026-05-06 21:17: Så ser Lafferkurvan ut: https://www.youtube.com/watch?v=1B2GYxPNDlI

2026-05-06 20:59: Vi måste hitta en annan fiende än den som vill göra rätt för sig. https://www.facebook.com/reel/1011891554851574

2026-05-06 18:29: Tror ingen tycker att Suhonen har vettiga åsikter, de imponeras av att han säger sig dra kalasjnikoven om han inte får som han vill. https://x.com/Johan_Gillman/status/2052013831786733750

2026-05-04 16:33: Amanda Lind tror att det gemensamma får mer pengar av höjda skatter, blev korrigerad men skakade av sig det. Två färska exempel: I Sverige har skatteintäkterna ökat under samma tid som skatten har sänkts, i New York har skatteintäkterna rasat under samma tid som skatten har höjts.

2026-05-03 16:13: Donald Trump ringde Dee Snider och frågade om han fick använda en Twisted Sister-låt i sin valkampanj, vilket Snider accepterade. Bandet var lite tveksamma och Snider ringde senare till Trump och bad honom sluta använda låten. Trump accepterade. För att citera Snider: "That's an class act!"

2026-05-03 15:18: I den viktade opinionsundersökningen har vänstersidan ett övertag, vilket kan innebära att vi får den första vänsterriksdagen på sedan 2006, och vår nästa statsminister skulle kunna vara Magdalena Andersson (om man lyckas undvika en regeringskris). Det är däremot inte säkert att hon kommer att gå till val på fortsatta sänkta skatter och fortsatt obegränsat vinstuttag från välfärden, för att vinna stöd från C, eller om hon kommer går till val på att öka beskattningen av företag och arbetare för att vinna stöd från V. Jag räknar med att få besked under kvällens partiledardebatt. Nästa riksdagsval inträffar om 133 dagar, och vänstersidan brukar prestera bättre i opinionsmätningar än i val, och högersidan brukar prestera bättre i val än i opinionsmätningar. Denna gång kommer även skolvalsväljarna från 2022 att få rösta, och det är en grupp som där KD, L, M och SD utgör 62% av väljarna. Räknar man skattesänkarpartiet C som höger (trots att de tenderar att vilja ha vänsterstyre), är siffran 70%. Det räcker såklart inte för att vända opinionen till högerns favör, och Tidöregeringen hade kunnat göra ett bättre jobb för med att rensa upp i offentliga utgifter, vilket S har noterat när de går ut med politisk reklam om "mer pengar i plånboken" vilket är ett mer populistiskt uttryck för offentliga nedskärningar, som förhoppningsvis inte görs på den del av skattepengarna som går till välfärd. Vill man låta medborgarna ha mer pengar i plånboken, kan vi börja med att stänga 2-300 myndigheter. Jag önskar samtliga kandidater lycka till!

2026-04-29 13:50: Nu vill vänstern förvägra medborgaren möjligheten att studera källmaterial. https://x.com/jensliljestrand/status/2049415409913253950

2026-04-29 13:42: Bra att veta: Detta är inte hans egen version, detta är källmaterial. https://x.com/MartinAagaard/status/2049214274183073966

2026-04-29 12:40: Detta är lite av en förskönad bild. C kommer varken släppa igenom en vänsterbudget eller en V-regering, så detta är inte riksdagsunderlaget till vänstersidans favör. Dessutom är det inte säkert att C och V är överens om regeringens konstellation, så det är kanske inte ens ett regeringsunderlag. https://x.com/emmafastesson/status/2049341076998173182

2026-04-29 11:16: Kan det inte vara lite så att man läser för mycket innantill om man läser ut "World War II" som "World War Eleven"? De flesta vet ju nästan i ryggmärgen vilka och hur många världskrigen är.

2026-04-28 16:37: "Socialdemokraterna har alltid värnat fossila bränslen."

2026-04-27 10:42: 2025-07-26 gör Sveriges Radio reklam för Magda Gads nya tidning Gad World. Idag har hon flera månadsgivare på GoFundMe, och hittills har 1,1 miljoner skattade kronor betalats till Magda Gad. Nu har det gått nästan ett år utan att någon journalist har ställt några följdfrågor.

2026-04-26 09:34: Så Norge förlorade sexhundramiljonder dollar på förmögenhetsskatten? https://x.com/MPelletierCIO/status/2047775874368594217

2026-04-25 20:52: Jag förstår inte... Vi kör ju med papperssugrör, men ändå... https://x.com/MatthewWielicki/status/2048028289709883405

2026-04-25 17:32: Det var inte länge sedan public service ansåg att klimatneutralitet var något bra.

2026-04-25 16:03: dag är procedurellt genererad data bättre än förkalylerad data. På 80-talet fick man ju förkalkylera något så enkelt som en sinuskurva.

2026-04-24 17:03: Den skattefinansierade borgerligheten är missnöjd med åsikterna hos arbetarna som försörjer dem. Min uppfattning är att mottagarsidan av pengarna som arbetarna drar in, ska serva dem - för de betalar deras lön! https://x.com/FFurtenbach/status/2047682457323888779

2026-04-24 16:34: Med 142 dagar kvar till valet kan vi konstatera att högern förutom SD ökar i opinionen och att vänstern förutom MP minskar i opinionen. Jokern är skattesänkarpartiet C, som förmodligen inte ökar för att de vill att folk ska få mer pengar i plånboken, för det är inte vad väljaren vill ha, utan ökar för att de vill ha en vänsterregering.

2026-04-24 16:01: Här är ett problem med att medborgarna avlyssnas: Personer som är ganska korkade, får tillgång till information vars kontext de inte förstår, och agerar utifrån det. Det värsta exemplet hittills var en mor som ammade sin bäbis, och blev fälld för barnpornografibrott. https://x.com/ladyAKMWH/status/2047643799103435062

2026-04-24 15:58: Varför ligger socialisters lojalitet hos auktoriteter? När jag var socialist, låg hjärtat hos folket. https://x.com/anderslindberg/status/2047653403250032770

2026-04-24 10:29: Självklart är DN partiska. De säger ju själva att public service behövs för att vi ska få objektiv journalistik. https://x.com/hanifbali/status/2047574674259747094

2026-04-24 09:43: Nooshi Dadgostar berättade i Aktuellt att hon lyckades få ett rörelseresultat på 90% när hon drev matbutik. Respekt! https://x.com/RantaPaRanta/status/2047439068296806463

2026-04-23 18:22: Cityradion spelade "Face it alone" med Queen precis nu. Inte en särskilt bra låt, men det visar ju att den kanalen spelar allt möjligt. Statskontrollerad radio skulle förmodligen inte göra det valet, för de måste tänka på sin relevans och följa marknaden.

2026-04-23 18:16: Nu har vi väljare som resonerar som Sebastian. Hur fan hamnade vi här? https://x.com/SMerloev/status/2047169120819356099

2026-04-23 10:02: Det är långa ledtider på faktagranskningen på X. När den väl har gått genom alla reviews, så har läsaren redan fått intrycket att Ulf Kristersson köpt en matta för 30.000:- eller att Elena och Dmitriy utvisas efter 22 år i Sverige. Men jag förmodar att det är bättre att det blir rätt än att det går snabbt.

2026-04-23 07:43: Det som påstås här är inte sant. De utvisades efter ett (1) år i Sverige. Utvisningsbeslut togs år 2005. https://x.com/UlfBjereld/status/2047058993391026438

2026-04-22 17:59: Anledningen till att personal på DN, SVT och SR är på krigsstigen efter denna annons beror på att de vet att de kan uppfattas exakt så som bilderna visar, och de varken vill eller kan göra något åt situationen. De vill istället att den publik som står i deras eget läger ska vara normgivande i hur de uppfattas. https://x.com/DrTallinger/status/2046910946912747936

2026-04-22 13:18: Förra veckan pekade all forskning på att SVT är höger, idag visar det sig att det verkliga förtroendet för SVT är mycket högre än vad SOM:s mätning visat. Vi lever i spännande tider! https://x.com/FFurtenbach/status/2046885546182549772

2026-04-22 08:00: Fredrik Furtenbach är nästa illa fäktande riddare som ska rädda gammelmedia... https://x.com/LuddeHellberg/status/2046611130966024532

2026-04-21 18:50: Bra att veta: Man skalar både X- och Y-axel för att rama in data-området. notera att X-axeln är "kapad" 2010. https://x.com/FFurtenbach/status/2046584637170876899

2026-04-21 17:10: För bara tre dagar sedan fick jag tokspel på Microsoft File Explorer och dundrade in MultiCommander på min data. Dem är sämre, men den hade åtminstone funktionen jag efterfrågade. NU läser jag att den funktionen är på väg till Microsoft File Explorer. https://www.pcforalla.se/article/3119996/efterlangtad-forbattring-av-utforskaren-pa-vag-till-windows-11.html

2026-04-21 08:54: Nooshi Dadgostar må vara en idiot, men tänk att det finns personer som röstar på henne! Detta är deras förståelse av företagande. Och nej, matmomsen är inte det enda skatt som betalas i matkedjan. https://x.com/micke_sd/status/2046461430275145990

2026-04-20 16:01: SVT:s och SR:s objektivitet är en viktig del av vad som legitimerar deras existens. Det innebär att det skulle vara ett dråpslag mot dem om fri media upptäcker objektiv nyhetsbevakning.

2026-04-19 16:40: Aftonbladets moralpanik över att Stefan Löfven köper möbler till Rosenbad för skattebetalarnas pengar är faktiskt ganska löjlig. Sådant sker hela tiden, och möblerna tas över av nästa statsminister. Det är en representationsfråga. Visst borde skatten sänkas och visst borde makten leva enklare, men lite får man faktiskt tåla. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jPwj09/shoppade-mobler--for-214-542-kronor

2026-04-19 11:20: Tre brott är du skyldig till, tills motsatsen bevisats: Skattefusk, obetald parkeringsavgift och att inte vika ihop kartongen ordentligt. Helt plötsligt har man en böter, som en blixt från klar himmel. https://x.com/niklasorrenius/status/2045784073172382089

2026-04-17 17:25: Genom att säga att "trans-hjortar är hjortar" klär man av ordet "hjort" sin betydelse, eftersom en varg då kan vara en hjort. Rent effektivt riskerar det orsaka att den grupp som är mest benägen att äta upp hjortar är andra hjortar.

2026-04-17 15:53: En föredetta chefredaktör på Dagens Nyheter klassas som en av världens mest inflytelserika antisemiter, tillsammans med Tucker Carlson och Candace Owens.

2026-04-17 15:46: Utan ett klassamhälle har man inget klassamhälle att bekämpa. Socialdemokraterna har såklart tänkt även på detta! Som högt uppsatt i Socialdemokraterna får man privat sjukförsäkring som tjänsteförmån. Det handlar om 29 förvaltningschefer, 16 vd:ar och fem andra chefer. Till väljarna säger man att man vill förbjuda privata sjukförsäkringar, men i vanlig ordning är deras röda linjer att leva som man lär.

2026-04-16 19:10: T. H*b*n*tt* har samlat ihop länge till sitt nya tillstånd av persona non grata - jag är mest förvånad över att det tog så lång tid, med tanke på vilket haveri hans tid i rampljuset har varit. Nästa person vars rätta jag kommer att bubbla upp är J. Kl*n*ll - de som fortfarande tror att han är en bra människa är totalt lobotomerade. Jag vill inte sparka på den som ligger, jag låter mig bara förundras över hur tondöva deras fans är. #metoo

2026-04-16 10:42: Och just nu är det Max som leder det svenska mästerskapet i förvirring. Staten har alltså inga pengar, staten förvaltar en väldigt stor del av medborgarnas pengar. https://x.com/MaxJerneck/status/2044062083822579744

2026-04-16 08:34: Detta måste vara det mest bisarra inlägget från en socialdemokrat någonsin. Med tillhörande grafik och allt! https://x.com/alessiodsantos/status/2043990739432944129

2026-04-15 10:51: Konstkritikern och kulturreportern Mårten Arndtzén är en ganska vass journalist. Han lämnar nu Sveriges Radio för att jobba på "100%"! Jag undrar hur medias kommande karaktärsmord på Arndtzén kommer ta sig uttryck?

2026-04-15 09:59: Åtalet mot Tobias Hübinette ger oss verkligen en chans att lära känna honom lite mer på djupet. Herre gud vilka meddelanden som lämnat den människan...!

2026-04-14 10:34: Säga vad man vill om vänstern, men dom är verkligen down with the kids på sociala medier! https://x.com/drdanielschatz/status/2043695811804967345

2026-04-13 18:37: Under kvällens inspelning pratade Henrik och jag om det svenska språket, vilket påminner mig om att jag hade TV4 på i bakgrunden häromdagen och uppfattade "...inte hunnit läst färdigt", vilket var ganska intressant. Språket är i ständig förändring!

2026-04-11 15:17: Nu har både Hofors kommun och Torsby kommun stoppat nyetableringen av vindkraft. Båda är S-ledda, men den viktigaste detaljen är nog att båda kommunerna är naturnära och därmed inte kommuner som ger MP något inflytande - de har 0 mandat i båda.

2026-04-09 20:03: Av världens 1000 bästa schackspelare är 991 män, så uppenbarligen är sporten designad för en mans hjärna. Jag får spö av lillflickan varje gång... :-/

2026-04-09 14:09: Törs man gissa att socialdemokraten Jörgen Blomberg är näste "man" i ledet som har börjat leta efter andra jobb?

2026-04-09 13:36: Jättebäbisar som inte själva klarar att bo i ett fritt samhälle, tror att ingen annan heller klarar det. Inget gör dem så förargade som att se någon annan som är glad. https://www.aftonbladet.se/ledare/a/K88AJe/serveringstillstand-snart-kan-farsan-ta-en-sup-hos-frissan

2026-04-09 13:30: Om ni undrar varför så få sossar har haft ett riktigt jobb: De föraktar personer som lämnar politiken för att arbeta. https://x.com/emmafastesson/status/2042146120843886983

2026-04-08 16:50: Minns ni när Apple uppfann open source? Nu har vi vikbara mobiltelefoner, och snart kommer det visa sig att det var Apple som uppfann även dem!

2026-04-07 18:25: 1990-talets rendering av Kristdemokraternas alkoholpolitik har verkligen blivit mainstream. En influenser som dricker ett glas vin medan hon ammar uppfattas idag som ett problem. Religiös totalitarism normaliseras i snabb takt.

2026-04-06 18:25: Jag skulle gärna se att anslagen till ForumCiv dras in helt, och att man presenterar möjligheten att bli stödmedlem. Det skulle öka deras konstnärliga frihet och det skulle göra min kritik mot dem helt ogiltig och irrelevant.

2026-04-06 14:37: Om dagens poll-of-polls blir valresultat får högern 180 mandat och vänstern 169. L blir helt utan. C kommer förmodligen jobba för att Sverige får en vänsterregering, men riksdagen och budgeten kommer bli höger. Om jag har rätt, kommer S snart att börja prata om skattesänkningar.

2026-04-05 14:49: Idag är både hästar och höns inlåsta på grund av väder. Mitt frukostägg idag är således inte från en frigående höna.

2026-04-03 18:38: Idag lärde jag mig något nytt. Jag har alltid checkat för Enter och Return när användaren har givit ett värde, kanske för att jag hade någon tanke om att den ena är på det alfanumeriska tangentbordet och den andra på det numeriska. Kollade källkoden. Enumereringen Enter definieras så här i Microsofts kod: Enter = Return.

2026-04-01 21:03: Ursäkta, hon är ju en ny Stefan Löfven...! Är det något i vattnet på Socialdemokraternas kansli? https://x.com/micke_sd/status/2039361472719913228

2026-04-01 16:35: Sprid inte detta inlägg för då kommer folk rösta SD bara för att jävlas med Tomas. https://x.com/Tomas_H_sweden/status/2039229139190685788

2026-03-31 18:35: Det finns verkligen saker att glädja sig åt. Barnfattigdomen går åt rätt håll!

2026-03-31 08:38: Nej, SVT. Om det kostar 100:- att äta en pizza ute och 100:- att köpa hem en pizza, och priset att köpa hem en pizza ändras till 90:-, så är den noterbara förändringen inte att det blivit dyrare.

2026-03-30 13:37: 141 personer varslas på SVT, bl.a. "Hotell romantik" och "Talkshow med Carina Bergfeldt" pausas. Stort tack för att ni börjar fundera på vad tusan ni gör med mina pengar!

2026-03-30 12:28: Asbestproblemet kommer att lösa sig när vi plockar ner vindsnurrorna. Då får vi dessutom en stabilare elproduktion genom minskat väderberoende. Vart avfallet ska förvaras för att inte framtida generationer ska exponeras för mikroplaster är dock fortfarande olöst, där måste vi börja fundera. https://www.affarsvarlden.se/artikel/afv-avslojar-asbestproblem-i-flera-svenska-vindkraftsparker

2026-03-29 15:55: Fast nu har vi en högerregering, så nu minskar barnfattigdomen. https://x.com/ETC_redaktionen/status/2038194882171613413

2026-03-27 17:26: På förekommen anledning: "Data" kan vara förkortning av datamaskin. "Tv" (television) kan vara förkortning av televisionsapparat. Man kan inte bära omkring på en tv, men vi menar ofta maskinen. Gissningsvis skaver "data" av samma anledning som det skulle skava att säga "tele" i stället för "telefon".

2026-03-27 06:40: I dagens NA står det om en tjej som pluggat på universitetet i tre år för att bli filmvetare, och som konkurrerade med 70 andra om en kommunal tjänst som filmvetare, och nu är arbetslös efter sina tre år av studier. Borde inte universitetet i förbifarten kunna nämna något om utbud och efterfrågan också?

2026-03-25 18:24: C har rötter i nazismen, SD i nynazismen. Båda partier har reformerats, så man kan inte säga att alla som gillar C även gillar nazism. https://x.com/HenrikJalalian/status/2036822244345721058

2026-03-24 19:22: Skattebetalarnas bidrag till Schibsted-koncernen kan minska med lika mycket som ägarna tar i vinst. Det finns inget som säger att vanliga knegare måste avstå pengar av sin lön för att piska döda hästar.

2026-03-23 12:42: Vad är vitsen med att slå i folk felaktigheter om maten? https://www.sla.se/2026/03/23/giftlarm-som-skrammer-men-inte-stammer-85e13/

2026-03-23 12:33: Vi behöver inte backa länge för att hitta en vänstersida som ansåg att miljön mår bra av att medborgaren inte har råd att köra bil. Att sossarna idag tävlar med högern om vem som sänker skatten mest, visar att högern hade rätt hela tiden: Skatt skadar. https://x.com/lenahallengren/status/2036002997596020879

2026-03-23 08:27: Det blir mindre slitage på vindkraftverken om turbinerna är stilla, så mitt förslag är att ta bort rotorbladen. https://x.com/PatrikGabriels1/status/2035859667532886035

2026-03-20 15:26: Väldigt många tror att högre skatt ger mer pengar i plånboken, men det stämmer inte. Ju mer trams arbetarna måste betala för, desto mindre blir det kvar till dem själva - som jobbat ihop pengarna. https://x.com/micke_sd/status/2034991163539661101

Tillbaka