Blogg

Min blogg om religion, politik och filosofi finns här: http://hesselbom.blogspot.com/

Inlägg från http://hesselbom.blogspot.com/

Podcasten Konflikt S04E08: Statlig utförsäljning?

Hur långt kan man dra statliga utförsäljningar? Vad är statens kärnverksamhet och var ska staten hålla sig borta? Hur ser vi på public service-media? Lyssna på senaste avsnittet av podcasten Konflikt här, mycket nöje!


Vad betyder det när politiker hotar tjänstemän?

För en månad sedan beskrev jag hur Annika Strandhäll sparkade Ann-Marie Begler från GD-posten på Försäkringskassan av valtaktiska skäl. Det draget i sig själv är inte något som försvagar förtroendet för Strandhäll då hennes väljare förmodligen delar hennes bild av nödvändigheten att verka för en större sak, nämligen Socialdemokraternas maktposition.

Det som biter Strandhäll i röven är att hon ljuger om händelseförloppet, då det är betydligt färre Socialdemokrater som accepterar en lögn som avslöjats som just en lögn än vad det är Socialdemokrater som accepterar ett brott mot lagen om offentlig anställning.

Centerpartiet vill inte uttala sig om hur de ställer sig till misstroendevotum mot Annika Strandhäll förrän efter valet till europaparlamentet, vilket jag tolkar som att man besitter förmågan att betrakta sig själva utifrån. Och om man kan kritisera sosseriet för något, så är det att de saknar denna förmåga. Stefan Löfven anser till och med att det är oseriöst att man ska tala sanning. Förmodligen är betraktas det även som lika oseriöst att företräda folket istället för sig själv och sitt parti, men det finns inget i hans uttalande som kan tolkas så.

Och apropå Strandhälls uttalade hot mot Begler, vad betyder det? I länder där ministerstyre är praxis så får ministrarna som de vill genom att berätta hur de vill ha det. Men i Sverige måste en minister antingen avstå att detaljstyra eller göra det genom att spänna musklerna, och i det valet kommer sossar alltid att vara sossar.

Men det finns alltid något annat som är värre. Vi lever i en tid där Soraya Post uttalar sig om svensk försvarspolitik.


Svenska kyrkans slutgiltiga siffror för 2018

Det slutgiltiga medlemstappet år 2018 landade på 94679 personer, vilket innebär att medlemsantalet är 5,9 miljoner människor eller knappt 58% av landets befolkning. Det innebär att kyrkan, kristendomen och den organiserade religionen fortfarande står sig väldigt stark i Sverige.



Med det sagt, i början av 1970-talet var drygt 95% av befolkningen medlemmar i Svenska kyrkan. Många betalar sitt medlemskap i Svenska kyrkan för att de gillar gamla fina kyrkor, men det statliga bidrag som går ut till dessa påverkas inte av medlemsantalet.


Symbolvärdet som slöjan bär

Muslimer har inte några särskilda krav på hur kvinnor ska eller inte ska klä sig. Sekulära humanister och muslimer är helt överens om att man får dricka öl om man vill, att man som kvinna får visa sitt hår om man vill, att rimmat fläsk är något av det godaste som finns, och så vidare. Bara man respekterar speciella platsers och situationers klädkod, och bara man inte har bar underkropp på allmän plats, så ska vem som helst få ha (eller inte ha) på sig precis vad som helst. Men vilka val man gör kan avslöja ett och annat om vilka värderingar man har, dock inte alltid.

När duon Rebecca och Fiona uppträder i Sovjetunionens flagga så beror det inte på att man sympatiserar med Sovjetunionen, det är harmlös historielöshet. Det är inte konstigare än att Pernilla Wahlgren uppträdde med järnkorset i Melodifestivalen år 1985, eller att vilken hipster som helst bär en t-shirt med tryck föreställande Che Guevaras ansikte. Jag ser inga problem med det. Det är även historielöshet som ligger bakom icke-islamisters försvar av islamisters slöjkrav på kvinnor. För det är inte muslimer generellt som knuffar homosexuella från höga byggnader, det är inte muslimer generellt som eldar upp avfällingar i burar, som sågar huvudet av barn vars brott mot mänskligheten är att bli född av icke-muslimer, eller stenar kvinnor som låtit sig våldtas, och så vidare.

Dessa gärningar begås av en fundamentalistisk subgrupp – det är islamister, inte muslimer, som gör sig skyldiga till dessa illgärningar. Kravet på slöja har inget med islam generellt att göra, det har med islamism att göra. Slöjan är inte en symbol för islam mer än vad terrorgruppen IS är en symbol för islam. För att blanda samman detta krävs historielöshet eller extremistsympatier, där endast det förstnämnda kan ursäktas.

SVT Humor fick ett klipp som drev med terrororganisationen IS bortplockat från Instagram på grund av att "muslimer" blev kränkta, men det var en falsk grund för muslimer blir inte kränkta av att man driver med terrororganisationen IS. Det är islamister, terrorister och IS-anhängare som blir kränkta över en sådan sak. I Sverige är dessa en tillräckligt stor grupp och en tillräckligt högljudd grupp för att göra avtryck, men det är fegt att peka på hederliga och fredliga muslimer medan man underkastar sig islamism. Den som vågar opponera sig mot slöjan är förmodligen en humanist med islam i åtanke, men den som försvarar slöjan är antingen den som försvarar judestjärnan, hakkorset eller sovjetflaggan, fullkomligt ovetande om att symboler kan ha en historia, eller den som verkligen sympatiserar med det kvinnohat som den representerar. Som tur är, är det nästan alltid de förstnämnda som höjer rösten, men när SVT Humor förlorade sitt instagraminlägg som drev med IS var nästan alla med på att det var just den religiösa extremismen som var måltavla, naturligtvis undantaget de som sympatiserar med IS och tillskriver sina åsikter till islam generellt.



Det är aldrig muslimer som bär fanan när homosexuella ska avrättas, det är antingen islamister eller islams imbecilla riddare – de som betraktar kritik mot svastikan som någon slags allmän kritik mot Tyskland, totalt oförmögna att se individer bortom stereotyper. Med det sagt är inte ett förbud mot att bära slöja vettigare än ett förbud att vara misogyn, ett förbud att vara nazist eller ett förbud mot att hata judar. Om vi låter idéer mötas, kommer vi tids nog att lära oss att identifiera vilka idéer som är bra och vilka som är dåliga.

Att en skeptiker avslutar sitt medlemskap i facket på grund av att de marknadsför sig med kvinnor i slöja har resulterat i frågan om utträdet beror på att facket har muslimer som medlemmar. Men muslimer är inte alltid islamister! Inte heller om facket hade marknadsfört sig genom att visa stjärnmärkta judar, är det säkert att utträdet hade berott på judars medlemskap. Det hade lika gärna kunnat bero på att man är reserverad inför rasism – en ganska främmande tanke i dessa tider.




Hur har sexualbrotten utvecklats sedan år 2000?

Trots att det är långt till nästa riksdagsval används sexualbrottsstatistik redan som ett slagträ i debatten. Är offren många eller få? Ökar eller minskar de? BRÅ har en öppen databas man får slå i, och från den har jag hämtat ut några grundläggande diagram med data mellan år 2000 och 2018.


De anmälda sexualbrotten per 100000 invånare har utvecklats från 100 till 221.




Av dessa sexualbrott har de anmälda våldtäkterna per 100000 invånare ökat från 23 till 78.


För län har man bara data t.o.m. år 2014, men för Skåne har ökningen av anmälda sexualbrott per 100000 invånare har utvecklats från 104 till 295, vilket är mer än rikssnittet. För Stockholms är motsvarande siffror 145 till 223 och Västra Götaland 81 till 157.




Därefter finns data på regionsnivå, och då går Syd från 180 till 222, Stockholm från 210 till 252 och Väst från 179 till 194 per 100000 invånare.




Det totala antalet anmälda sexualbrott har ökat från 8833 år 2000 stycken till 22476 stycken år 2018.


Men anmälda sexualbrott är inte samma sak som antalet utförda sexualbrott, och betydligt fler upplever sig ha varit utsatt för ett sexualbrott än antalet anmälningar som kommer in. Och vidare så är inte antal brottsoffer samma sak som varken antal brott, antal gärningsmän eller antal domar. Därför måste man veta vad man diskuterar. För att uppskatta antalet brottsoffer har BRÅ sin årliga nationella trygghetsundersökning. Den visar att 1,5% av befolkningen var utsatta för ett sexualbrott år 2006 medan 6,4% utsattes år 2017 (barn exkluderade).




Som tidigare påpekats har Andreas Magnusson inte förstått att olika parametrar kan ha olika värden utan att de för den sakens skull säger emot varandra. För den som har undersökt frågan, kan det t.ex. vara rimligt att tänka att fler än 10 filmer har piratkopierats under år 2017, trots att det bara finns en fällande dom, vilket inte Magnusson kan acceptera då han hänger upp sin argumentation på att de utförda brotten inte kan överstiga antalet anmälningar (vilket även plockats upp av bloggen Motargument). Men vi vet bättre då frågan som sagt har undersökts av BRÅ.


Andreas Magnussons försök att vederlägga Ebba Busch Thor är ett haveri

Skribenten och läraren Andreas Magnusson skriver i Paragraf om ett uttalande av Ebba Busch Thor som handlar om sexualbrott. Texten är en studie i hur man vilseleder sina läsare med siffror, och syftet denna gång handlar om svensk exceptionalism. Inledningsvis förklarar man att Busch Thor påstår att Sverige "hade 100 000 försök till våldtäkt eller riktiga fullbordade våldtäkter förra året". Jag vet inte hur det ligger till med den saken, men BRÅ skriver att under 2017, om man exkluderar minderåriga offer, hade vi ungefär 112 000 personer som utsatts för "ett eller flera allvarliga sexualbrott", alltså att antalet offer för "allvarliga sexualbrott" är ungefär 112 000, men att dessa kan vara utsatta flera gånger än en så att gärningarna alltså är fler än de 112 000 offer man uppskattar sig ha bland vuxna år 2017, fortfarande är barn exkluderade. I detta sammanhang nämner inte BRÅ våldtäktsförsök, utan "allvarliga sexualbrott", som skulle kunna vara något annat. Det innebär att Busch Thor kan ha underdrivit något, överdrivit något eller gjort en hyfsad bra uppskattning.

Med detta i åtanke kan vi konstatera att Magnusson försöker vederlägga Busch Thor genom att påpeka att det "i själva verket" bara anmäldes 7960 våldtäkter under 2018 (vilket är årtalet som Busch Thor också pratade om). Om man ska veta att Busch Thor har fel om antalet anmälda våldtäkter under 2018, måste man veta hur många hon anser anmäldes under 2018. Det är inte omöjligt att hon har fel, men Andreas Magnusson har ingen aning. Han står helt handfallen i frågan, men påstår med kraft i tonen att så är fallet. T.ex. så vet vi att antalet anmälningar och BRÅ:s uppskattade antal brottsoffer är två väldigt olika siffror, vilket framgår i BRÅ:s rapport. Det finns förmodligen inte någon kristdemokratisk konspiration.

Ebba Busch Thor säger också med hänvisning till de 100 000 gärningarna att hon inte vill att sexualbrottslingar ska vara kvar i Sverige, vilket Magnusson kommenterar så här: "Det går liksom inte att utvisa 100 000 fiktiva människor när bara 8 000 brott har anmälts." Vem har sagt att man ska utvisa personer som inte dömts för något, och vem har sagt att dessa är i antalet just 100 000 stycken? Vi har inga skäl att tro att Busch Thor vill utvisa en man per gärning, hon kan lika gärna ha åsyftat dömda sexualbrottslingar. Busch Thor kan ha haft rätt, hon kan ha haft fel, men det vet inte Andreas Magnusson något om, för han har inte tagit reda på det, och hans text demonstrerar att han blandat bort korten i sitt försök.

Hur har sexualbrotten utvecklats sedan år 2000?


Podcasten Konflikt S04E07: Konspirationsteorier

Välkommen att avnjuta avsnitt 7 av podcasten Konflikt där vi diskuterar konspirationsteorier! Vilka konspirationsteorier är fortfarande aktuella ute i stugorna, och vilken är knäppast? Lyssna här, mycket nöje!


Nu är det Verizons tur att lära sig vad "get woke, go broke" betyder

Pink News är en brittisk tidning som bevakar nyheter med intresse för HBTQ-rörelsen, och Tumblr är en mikroblogg med fokus på multimedia vars trafik enligt tekniksidan Techcrunch till 22% består av pornografi.

Detta kunde naturligtvis inte Tumblrs ägare Verizon leva med, så ett porrfilter infördes så att man inte längre kunde publicera pornografi på mikrobloggen. Pink News rapporterar att detta orsakade ett tapp på 150 miljoner sidvisningar per månad (av tidigare 521 miljoner) och det visade sig att det var just HBTQ-personer som betraktade Tumblr som sin plats att dela pornografiskt material på. Så nu överväger Verizon helt enkelt att sälja, och en intresserad köpare är Pornhub, som skulle återställa möjligheten att dela pornografiskt material på mikrobloggen, vilket förhoppningsvis skulle återerövra den förlorade trafiken. Den enes död kan vara den andres bröd.


Efter ytterligare en hyllning vill jag berätta varför jag avstår

Jag tycker av flera skäl egentligen inte om att man driver en fråga genom en personkult. Det är effektivt att hänga upp en fråga på en symbol och peka på den symbolen, och det är ineffektivt att sälja en fråga blott på tekniska argument, så därför används tekniken att koppla frågor till en person ibland. Man har igenkänning, och om personen dessutom är ett barn så finns svar på all tänkbar kritik, hur saklig den än må vara: Hatar du barn?

I gårdagens Nerikes Allehanda hyllade Sofia Mirjamsdotter klimatrörelsens företrädare Greta Thunberg, och underströk allvaret i frågan genom att påpeka att Thunberg använder liknelsen med ett brinnande hus. När ens hus brinner så gäller det nämligen att släcka fort! Publiken problematiserar inte att sakfrågan fästs på en person, publiken har inga betänkligheter att personen är ett barn. Ett intelligent, välartikulerat och nyttigt barn, men fortfarande ett barn.

Andra frågor skulle också kunna drivas av en kult kring ett barn. Vi brottas med problemet att gemensamma medel ska räcka till mer och mer, vilket hanteras med högre skattetryck och högre pensionsålder - verktyg som inte kan överanvändas, bl.a. på grund av att tillväxten kan drabbas. En femtonårig flicka skulle kunna turnera med budskapet politiker inte behöver ha alla sina förmåner, att arbetsgivaravgiften är för hög, att moms på arbete är en dålig idé, och så vidare. Politiska motståndare skulle enkelt kunna avfärdas med att de angriper barn. Men är det så vi vill ha det?



Johan Hakelius hävdar att skrivandet är ett sätt att ställa sig vid sidan av samtiden, vilket i sammanhanget är en viktig poäng, eftersom man förmodligen vill kunna kritisera kontemporära fenomen även om fenomenet i fråga är upphängd på en 15-åring. För när man har skapat en sekt kring en sakfråga, är dialog omöjlig eftersom hyllningar är det enda som då tolereras. Den mest sakliga kritiken kan enkelt avfärdas genom att peka på t.ex. näthat som 15-åringen fått utstå.

Jag som skriver detta tillhör gänget som anser att klimatkrisen är reell, och att det inte stannar där. Plastfibrer och andra föroreningar förstör våra redan överfiskade vatten. Det som gör mig till giltigt villebråd är att jag trots det ogärna deltar i Greta Thunbergs hyllningskör, eftersom det offentliga samtalet faktiskt innehåller element som jag inte tycker att barn - hur intelligenta de än må vara - ska vara en del av. Min företrädare i klimatfrågan heter Peter Hadfield, och mitt typ enda bidrag till engelska Wikipedia är att påpeka att han egentligen inte heter "potholer54", vilket förr var sidan man presenterade Hadfields gärningar på.


Podcasten Konflikt S04E06: Finns diskriminering i Sverige och vem är i så fall diskriminerad?

Förekommer det någon diskriminering på grund av kön, ursprung eller religion i Sverige? Frågan debatteras i veckans avsnitt av podcasten Konflikt. Lyssna här, mycket nöje!


Smakprov ur morgondagens avsnitt av podcasten Konflikt

Imorgon släpper vi avsnitt 6 av podcasten Konflikt, sista säsongen, som handlar om diskriminering. Lyssna gärna på ett smakprov här.


Måste man kunna leva på sitt jobb om man är kulturarbetare?

Som kulturarbetare anser jag att kulturarbetare måste kunna leva på sin lön.

Jag själv har aldrig kunnat göra det. Som rockmusiker i början på 90-talet var jag tvungen att jobba vid sidan av, och idag när jag poddar, så är det en sidosyssla. Jag är alltså inte någon tillräckligt bra kulturarbetare för att kunna leva som sådan.

Inte minst under den period jag poddade tillsammans med komikern och illusionisten John Houdi så fick vi erbjudanden om finansiering från potentiella sponsorer. Jag har inga principiella problem med sponsorer, men jag måste kunna stå för det sponsorn säljer. Rent tekniskt så skulle det vara möjligt för mig att säga upp mig som programmerare och låta Betsson stå för mina utgifter. Alternativt så poddar jag för pengarna jag drar in på mitt programmerarjobb, och hittills har jag valt att göra så. Jag vill göra rätt för mig.

Gör man en bra podcast och vill leva utan sponsor, så finns det lösningar. Är lyssnarna beredda att betala en liten slant per avsnitt eller per månad, så kan många bäckar små göra en stor å. Alla alternativ är tillåtna då kulturarbetare måste kunna leva på sin insats.

Och om kulturarbetare måste kunna leva på sitt arbete, så måste man väl kunna leva på sitt arbete om man är kulturarbetare? Ja, det är faktiskt en allmän uppfattning. "Kringlan" Svensson är en komiker som kanske mest är känd för att han mordhotat en kvinnlig recensent som med all rätt kritiserade en bok han skrivit. Idag har han en podcast som lyssnarna inte är beredda att betala för, vilket betyder att han antingen måste jobba med annat eller ta emot sponsorpengar, och valet för han föll på att ta emot sponsorpengar från ett online-kasino.

Jag skrev lite spydigt på Twitter att alternativet är att göra det typ alla andra gör - rätt för sig genom arbete, vilket Kringlan besvarade med att påpeka att jag är Twitters största cp (vilket för mig är mer av ett tillstånd än ett tillkortakommande, men alla har olika åsikter). Låt oss vara ärliga, varenda krona som ett online-kasino tjänar är en krona som någon annan har spelat bort.

Men eftersom kulturarbetare måste kunna leva på sitt jobb, så måste man väl kunna leva på sitt jobb om man är kulturarbetare? För mig som programmerare är det självklart att man måste kunna leva på sitt jobb helt utan att man nödvändigtvis måste kunna leva på sitt jobb om man är programmerare. För oss är kompetens en faktor. Och kvinnohat en annan. Kulturarbetare eller ej.


Commodore 128 Hello world!


Podcasten Konflikt S04E05: Det nya medialandskapet och rätten till en plattform

När är det rätt att deplattformera någon och vilket ansvar har ägarna av sociala mediaplattformerna Veckans avsnitt av podcasten Konflikt bjuder på ett sansat samtal om det nya landskapet. Lyssna här, mycket nöje!


Jag tror att Strandhäll blir avslöjad men att hennes förtroendekapital har täckning

Ministerstyre innebär att en folkvald politiker bestämmer hur myndighetspersoner konkret ska agera. Det är normalt i norden, men i Sverige praktiserar vi ministerstyre i strid med regeringsformen. Förmodligen sker så när det behövs, när man har något att dölja. Nu när ord står mot ord mellan socialförsäkringsminister Annika Strandhäll och förre generaldirektören för Försäkringskassan Ann-Marie Begler i en ganska viktig fråga, så låter Socialdepartementet hälsa att det kommer att få "allvarliga konsekvenser" om mötesprotokollet som kan bringa klarhet i konflikten kommer upp till ytan. I korthet är det följande som har hänt:

Annika Strandhäll ville att Försäkringskassan skulle spara pengar, vilket egentligen inte är speciellt konstigt eftersom myndigheten har utnyttjats av kriminella element för att få ut pengar man inte har rätt till. I processen skulle människooffer i form av individuella fall, med genuint behov av stöd som hamnar i kläm på grund av besparingarna, komma upp till ytan – kvällspressen skulle förmodligen publicera snyfthistorier om dessa. Så Strandhäll var redo att hantera den situationen. När det ebbat ut avskedade man Begler och tillsatte Maria Hemström-Hemmingsson. På så vis kunde Begler få skulden för Strandhälls sparkrav, vilket är viktigt med tanke på Strandhälls betydelse för Socialdemokraternas popularitet och är viktigt för deras framtidsplaner.

Det hela verkade vattentätt, men nu hotar Begler med att offentliggöra mötesprotokollen, vilket alltså Strandhäll genom sitt departement hanterar med hot om "allvarliga konsekvenser". Nuvarande generaldirektör måste alltså på grund av omständigheterna stå på "den goda sidan", vilket fått konsekvensen att hon inte betraktar Strandhälls agerande som ministerstyre, utan som information. Rent tekniskt är det korret, eftersom Begler kommer att behöva stå ut med "allvarliga konsekvenser" om protokollen som avslöjar Strandhäll läcker till media. Bäst av allt är Annika Strandhälls kommentar i denna fråga, som jag citerar från Expressens ledare:

Ministern säger sig dock vara oinvigd i historien.

"I det här fallet så finns det överhuvudtaget ingenting som jag har någon kännedom om", sa Strandhäll till DN. Hon fortsatte: "låt mig vara tydlig med att några sådana signaler inte har kommit härifrån."

Ansvarig minister försvarar sig alltså med att:

a) Hon är helt ovetande, och

b) Förresten har det inte hänt.

Logiken är svår att få ihop – för om Strandhäll inte vet något om samtalet, hur kan hon då vara säker på att inga påtryckningar förekom?
Då borde historien få ha sin gång?


Podcasten Konflikt S04E04: Lag, moral och svensk kultur

Vad bör vara lagligt och vad bör vara olagligt, och varför? Och finns svenska värderingar? Som vanligt bjuds på inkompatibla åsikter! Lyssna här, mycket nöje!


Några korta kommentarer om samtiden

4/4: Då och då träder det fram någon teolog som behöver peka med hela handen i frågor om hur Gud är och vad Gud tycker. Nu senast var det Catherine Keller som i sin egenskap av gudsexpert låter hälsa att Gud aldrig ingriper i den fysiska världen, vilket gör idén om Guds själva existens helt ofalsifierbar. Hur vet Keller att något som inte kan kännas, märkas, anas, mätas eller på något sätt uppfattas ändå finns? Har Gud givit sig tillkänna ens för att meddela att han finns, trots att inget tyder på det, så har han ingripit.


5/4: Emanuel Karlsten har börjat engagera sig i något av det fulaste som finns i Sverige, nämligen oberoende journalistik, vilket fick Fredrik Virtanen att reagera. "Ska du arbeta på P1 medan du tigger pengar till din hänsynslösa och mediokra journalistik?" Karlsten svarar att frågan är upp till P1. Virtanen förtydligar sin kritik (som jag tror bottnar i Karlstens skepticism mot copyrightdirektivet): "Det borde vara olämpligt för public service att ha aktivister under täcknamn journalist", vilket Karlsten besvarar så här: "Just gränsen för vad som är olämpligt att göra som journalist är kanske inte din starkaste bedömningsgren."


11/4: Präster som våldtar småbarn kan inte klandras, problemet är jämställdhet och feminism. Påven har talat!


12/4: Christopher Meakin skriver att en invändning mot att tro på övernaturliga väsen skulle vara att det inte är kompatibelt med en vetenskaplig världsbild, underförstått att vetenskaplighet bär på en önskan att förstå världen som den är, medan kristendom handlar om att trotsa det man vet till förmån för det man vurmar för. Men vi förväntas ändå anse att det är samma sak, och Meakin hänvisar till att det finns vetenskapsmän som tror på Gud. Enligt samma logik är att äta mat samma sak som att bygga hus eftersom snickare äter mat.


13/4: Stefan Löfven meddelar att han inte tänker närvara på årets politikervecka i Almedalen eftersom den bär på för mycket lobbyister och näringslivsintressen - därför är det finansminister Magdalena Andersson som får åka.


13/4: Linda Westerlund Snecker (V) säger att man inte kan se på en man om han är en våldtäktsman eller inte, vilket är helt korrekt. Därför förutsätter hon att män är våldtäktsmän, som en försiktighetsåtgärd. Resonemanget är inte helt tokigt! Att beblanda sig med människor är att riskera att beblanda sig med rånare, mördare, pedofiler och våldtäktsmän. De flesta är säkert sunda humanister, men någon av dem kommer i kontakt med, är på ett eller annat vis en vidrig människa. Hon säger att män därför måste ta sitt kollektiva ansvar. Att "ta ansvar" kan betyda precis vad som helst. För en socialdemokrat betyder det att fortsätta som tidigare - att inte avgå, för en moderat betyder det att avgå. För mig, i frågan om sexuellt våld, innebär det att inte våldta - tanken på något annat är frånstötande - och att föregå med gott exempel inför andra män. Jag är förmodligen redo att vidta ytterligare åtgärder när Snecker delger mig dem, men jag kan inte göra mer innan jag vet hur hon använder ordet "ansvar".


Som en avslutande bonus måste jag vidarebefordra Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps (MSB) varning för satir. Under rubriken Desinformation skriver man: "Satir och parodi är i vanliga fall harmlösa underhållningsformer. Inom informationspåverkan kan humor dock användas som verktyg för att sprida vilseledande information och förlöjliga eller kritisera individer, narrativ eller åsikter. Humor kan även användas för att legitimera kontroversiella åsikter." Det är lätt att ironisera över MSB, men den för tiden kontroversiella åsikten att Gud inte finns och att hans följare inte är så nogräknade fick luft under vingarna genom terrororganisationen Monty Python år 1979.


Podcasten Konflikt S04E03: Är människan ett djur?

Finns det något specifikt som gör att människan inte är ett djur i ordets rätta bemärkelse? Lyssna här på veckans avsnitt av podcasten Konflikt.


Kan man tro på mirakel?

Kan man tro på mirakel? Följande klipp är ett uttag från en debatt mellan Micael Grenholm och mig, från Micaels live-sändning på Facebook, 2019-03-28.


Podcasten Konflikt S04E02: Var bör gräsen för yttrandefrihet gå?

I veckans avsnitt av podcasten Konflikt diskuterar vi var den lagliga gränsen för vad man får säga bör gå. Vi kommer in på religion, upphovsrätt och nazism. Lyssna här, mycket nöje!


WinSoft.se är namnet på min teknikblogg.

Inlägg från WinSoft.se

Commodore 128 Hello world!

Några exempel på hur man kan skriva “Hello world” på den mångsidiga Commodore 128 (1985).


Value tuples i C# 7.3

En av många anledningar till att jag älskar C#: Språkligt stöd för value tuples!


Skärmbyte på arkadspelet

Jag äger en nytillverkad klassisk argadmaskin som spelar Jamma-kassetter, där skärmen tyvärr gav upp. Som synes klarar arkadspelet antingen vertikala eller horisontella spel med digital styrning. Jag använder den för vertikala spel. Det var enkelt att skruva loss den gamla skärmen och sätta den nya panelen på plats, men jag upptäckte naturligtvis lite för sent […]


Sprdef 1.5

Sprdef är en sprite-editor för Windows 10 som används vid spelutveckling för Commodore 64 med Windows som utvecklingsmiljö. Version 1.5 integrerar med CBM prg Studio, har undo/redo-buffer, fungerar i både single- och multicolor-läge och kan importera/exportera BASIC-data. Ladda hem programmet här.


Pathfinding i terräng

A* (A-star) är en snabb pathfinder-algoritm som kan användas i t.ex. strategispel för att hitta vägar genom labyrinter eller terräng. Christoph Husse publicerade 2010 en briljant implementation i C# som tillåter egna kriterier, definierade i en solver, för kostnaden att flytta sig från en nod till en annan. I följande exempel har jag använt Christophs […]


Diamantproblemet i C# 8

Idag skriver jag på Nethouse-bloggen om diamantproblemet i C#, som introduceras med default interface members. Läs gärna inlägget här.


Hold-and-modify compression

A photograph usually requires 24 bits (3 bytes) per pixel. One strategy for reducing memory is to reduce the number of bits used to describe the color of each pixel, but that also reduces the number of possible colors that the format can display. A high-resolution image on the Amiga 500 typically consist of a […]


Character compression per image depth

An image is a two-dimensional array of colored pixels, in this case 200 rows pf 320 pixels (320×200), today typically a 2-dimensional pixel array. Color indexing is the concept of replacing the 24-bit pixels with an 8-bit pointer to a color palette, thus reducing the memory required to represent the image. Character compression is the […]


Mjukvaran SQLite skrivs av oresonliga idioter

SQLite är en mjukvara för datalagring, skriven i C, som fungerar på i princip vilken enhet som helst, från t.ex. Windows Phone till Linux. Mjukvaran är Public Domain, så företaget som utvecklar den försörjer sig istället på att sälja t.ex. support, tilläggsfunktioner eller drift. Den utvecklare som ska bidra till den officiella produkten måste leva […]


Fri som i öl eller fri som i frihet?

En kommentar till kopplingen mellan Public Service-media och yttrandefrihet.


God utan Gud?

Jag pratar om religion och moral hos Humanisterna Kalmar. Är det Gud som skapat godheten? Mycket nöje!


Kort intervju om bl.a. VoF, Humanisterna, podcasts och skepticism

Fredagen den 13/7 var jag i Kalmar för att föreläsa om religion och moral på en krogträff som anordnades av Humanisterna Kalmar. I samband med det gjordes en kort intervju där vi pratade om bl.a. Vetenskap och Folkbildning, Humanisterna, podcasts och om skepticism.  


IMDb Scraper

IMDb Scraper is a simple library for extracting a movie title and year from a IMDb ID. Installation (.NET Framework 4.6): Install-Package ImdbScraper Example: var repository = new Repository(); var result = repository.GetMovie(87332); Console.WriteLine(result.ToString());  


“Mannen på gatan”

Jag ogillar verkligen att SVT använder “mannen på gatan”, men när de väl slänger kameran i ansiktet och frågar, så svarar man. Så den som tittar här, 9:30 minuter in, får veta av mig vilka nyhetskällor som är pålitliga. Eftersom frågan kom på tal, så måste jag tillstå att jag gillar SVT och jag gillar […]


Feel-bad movie: Excision

Excision is an excellent and very beautifully made movie about a seriously misunderstood girl. Pauline (AnnaLynne McCord) is living in the shadow of her sister Grace (Ariel Winter). The film portraits her breaking away from the high expectations put upon her, with a worst possible ending. Beautiful performances from Malcolm McDowell, Traci Lords and Ray […]


Om naken hud i Manspodden

Jag har den stora äran att spana om nakenhet i senaste avsnitt av Manspodden, vilket föder lite intressanta tankar. Klicka här för att lyssna! (Triggervarning – det blir mycket naket!)


Varför hatar troende verkligheten?

L. Aron Nelson (Aron Ra) föreläser om varför troende hatar verkligheten. Rekommenderas varmt!


Harter-Heighways drakkurva

Harter-Heighways drakkurva är en enkel och vacker linjär fraktal med många intressanta attribut. Dels är dess kontur självrepetitiv och kan pusslas ihop med lika dana konturer på många olika sätt, och linjen som kurvan består av korsar aldrig sig själv, oavsett hur lång drakkurva man väljer att rita. En drakkurva kan beskrivas som en serie […]


E.T. for Atari 2600

The Atari 2600 was a home gaming console from 1977. The 2600 was a rather primitive machine compared to the later Commodore 64 (1982), but it supported hardware sprites and color graphics, which the Sinclair ZX didn’t. But the introduction price was rather high. $199 back then corresponds to more than $800 today. Many games […]


Grisen i säcken

26 år har passerat sedan Galenskaparna och Aftershave hade premiär med sin revy Grisen i säcken, och jag har precis sett om den versionen jag bandade på VHS i mitten av 90-talet. Revyn består av tre akter, där akt två och tre håller det format som vi är vana att se från gruppen – ett […]


Besök gärna bloggen om du vill kommentera.